Selge elbil: En enkel guide
Vi har sett en økende andel av elbiler på norske veier. Effektive politiske tiltak, gode priser og trygghet i kjøpet kan være faktorer for at vi velger elbil. Det at mange flere kjøper elbiler, fører naturligvis også til at det blir flere og flere elbiler på bruktbilmarkedet. Det er imidlertid et par ting du må være obs på dersom du ønsker å selge elbilen din – her får du en guide over de viktigste punktene. Vi har sett en økende andel av elbiler på norske veier, effektive politiske tiltak, gode priser og trygghet i kjøpet kan være faktorer for at vi velger elbil.
I 2022 vokste antall elbiler med 30 prosent, fra 461 000 til 599 000 elbiler. Dette utgjorde 21 prosent av personbilparken. Til sammenligning utgjorde bensindrevne biler 28 prosent av personbilbestanden, kan SSB fortelle oss. Det viser en tydelig økende forbrukerpreferanse, og kanskje en god effekt av politiske tiltak for mer miljøvennlige biler.
Selge elbil? Dette må du tenke på
Enten du skal selge en elbil eller hybrid, så er det en rekke faktorer du må ta stilling til før du selger bilen.
Skal du selge på privatmarkedet eller til forhandler?
Dersom prisen er den viktigste faktoren, vil du som regel sitte igjen med en høyere fortjeneste dersom du selger bilen på privatmarkedet. Det medfører imidlertid et større ansvar fra deg som privatperson. Man må derfor veie fordelene og ulempene opp mot hverandre for å se hva som lønner seg for deg.
Selg bilen raskt
Etter budrunden, er bilen din solgt på 1 dag dersom du aksepterer høyeste bud.
Dersom du velger å selge bilen selv, er du ansvarlig for hele salgsprosessen og eventuelle feil og mangler som kjøper avdekker. Dette er en prosess som går fra verdivurdering og tilstandskontroll til klargjøring av bil, og til slutt kjøpekontrakt. Noe som er viktig å merke seg er at du som selger har to års reklamasjonsansvar. Dette vil si at kjøper innen to år etter salget kan klage dersom de opplever at bilen ikke tilsvarer den standen som er formidlet under salget.
Bilsalg på privatmarkedet er også en prosess som gjennomsnittlig tar lengre tid enn det å selge til forhandler. Man må dermed regne med at bilen kan bli stående lengre enn ønsket, og dette er det knyttet kostnader til.
Vil du at 2000 forhandlere skal ha en budrunde på bilen din?
Det har aldri vært enklere å selge bil. Lever bilen, så fikser vi resten.
Hva bør fikses med bilen før salg?
Ettersom elbilen ikke er helt ny, er det ikke uvanlig at man finner både feil og mangler. Spørsmålet er imidlertid om det er verdt å bruke tid og penger på å utbedre disse feilene.
Noe som kan lønne seg, er i forkant av salget å kontakte et verksted. Dette for å få en full oversikt over reelle feil og mangler, samt hvor mye det vil koste å fikse bilen, og hva du kan forvente av økning i pris etter utbedringene. Du kan dermed regne ut om det vil lønne seg å bruke penger på reparasjoner, eller bedre å ta en lavere salgspris og “selge bilen som den er”.
En annen faktor som kan ha effekt på salget er når neste EU-kontroll er. Dersom det er mindre enn 6 måneder til neste kontroll, vil det lønne seg å få den EU-godkjent før salget. Dette ettersom mange vegrer seg mot å kjøpe en bil som har kort tid til neste EU-kontroll, siden dette kan bety at ting ikke er i orden og de kan bli sittende igjen med en bil som ikke blir godkjent.
Dersom man mangler et sett dekk eller har slitte dekk, kan dette også påvirke salgsannonsen negativt. Andre negative faktorer er store rustskader eller lekkasjer. Det å vise til en nylig service av bilen vil derfor være et pluss, og noe som skaper tillit hos kjøper.
Tilstandskontroll – et tryggere salg
Som nevnt har du to års reklamasjonsansvar dersom kjøper oppdager feil eller mangler som ikke er informert om under salget. En tilstandskontroll vil i mange tilfeller virke både betryggende for deg som selger og en eventuell kjøper.
Kontrollen kan gjennomføres hos NAF eller Viking og koster mellom 2600-3200 kr. Her undersøkes alt fra motor og hjul til bremser og klimaanlegg. Kjøper vil dermed være trygg på at de får det de betaler for.
Dersom du velger å selge bilen via en forhandler eller hos oss i Nettbil, fraskrives du hele reklamasjonsansvaret og vil ikke stå ansvarlig for eventuelle feil en kjøper oppdager i ettertid.
Hvordan prisvurdere en elbil som bruktbil?
Når man skal selge bilen sin, er det ofte et spørsmål alle har. Nemlig hvor mye man kan selge den for.
Det finnes ikke noe fasit på dette spørsmålet, ettersom flere ulike faktorer spiller inn. Selv om servicehistorikk og kilometerstand kan være en god pekepinn, er det også andre faktorer som er sentrale. Ofte bunner det ned i hvordan markedet er på det tidspunktet du ønsker å selge bilen.
Bruktbilmarkedet styres av to ting, tilbud og etterspørsel. Dersom det er høy etterspørsel og få tilbud, kan dette være med på å øke prisen. Hvis det derimot er mange tilbud og lav etterspørsel kan prosessen ta lengre tid og du kan ende med en lavere fortjeneste enn ønsket. Disse faktorene er derfor variable og ikke lett å kontrollere.
Ekstrautstyr kan være prisdrivende, og det er noe differanse fra bil til bil. Vi går i dybden i en annen artikkel om å prisvurdere en bil med ekstrautstyr.
Et godt sted å begynne researchen på pris er på Finn. Det er gjennom denne plattformen de fleste bruktbiler selges i dag. Ved hjelp av filtreringsfunksjonen deres, kan man lett finne lignende bilmerker, med tanke på årsmodell, rekkevidde og kilometerstand. Ut ifra hvilken pris de har satt, kan man sammenligne med sin egen bil, og dermed få en tanke om hvilken prisklasse man kan legge seg på.
Dersom annonsen på Finn har ligget lenge ute, kan dette derimot tyde på at salgsprisen man har satt er høyere enn det markedet er villig til å betale.
Det er altså mange ulike faktorer som er med på å avgjøre hvilken pris du kan få for bilen. Ønsker du mer informasjon, kan du sjekke ut artikkelen vår; hvor mye bilen din er verdt.
Et par tips som kan øke verdien på bilen
I utgangspunktet er det bilens overordnede tilstand som vil være hovedfaktoren for den endelige salgsprisen. Dette sammen med markedets etterspørsel, og det normale verditapet av bilen. Likevel burde man stille seg følgende spørsmål;
- Finnes det noen åpenbare feil og mangler?
- Er bilen nylig EU-godkjent?
- Er alle servicene fulgt?
For å sørge for at du får mest ut av salget av bilen er det å vedlikeholde bilen jevnlig under ditt eierskap det beste du kan gjøre. Dersom dette er for sent, er det andre ting du kan sjekke rett før slaget:
EU-godkjenning:
Sørg for at bilen nylig er EU-godkjent.
Rust og polering:
Har bilen et synlig rustproblem, kan det i noen tilfeller være lurt å behandle rusten. Dersom bilen har store rustskader, kan kostnaden bli større enn det du får tilbake, men det kan uansett lønne seg å ta en vurdering.
Ikke bare vil det løfte det helhetlige inntrykket, men kjøper minimerer også risikoen for å måtte behandle større rustskader senere.
Selv om polering og generell vask av bilen ikke nødvendigvis vil øke verdien av bilen, er det lurt å presentere bilen fra sin beste side.
Sommer- og vinterdekk:
Gode dekk trenger ikke kun å være kostbart, men vil også bidra til en generell god kjøreopplevelse. Har du relativt nye dekk bør dette komme frem i annonsen.
Elbilens lade- og batterikapasitet:
Det finnes i dag ingen gode måter å fullstendig teste et elbilbatteri på. Gi derfor tydelig informasjon om ladehistorikk – spesielt hvis batteriet ikke har vært utsatt for mye hurtiglading, hvor stor kjørelengde du kan forvente på sommer og vinter, om bilen kan hurtiglades og hvilke ladekabler som følger med.
Sørg for en fullverdig og god annonse:
Igjen, det er ikke annonsen din som vil si noe på hvor mye bilen din er verdt. Men en god annonse er med på å selge bilen kjappere, og lar potensielle kjøpere bli forberedt på hva de kan forvente.
Er det elbiler som selger mer enn andre?
Selv om Norge er i toppen i verden med antall elbiler i forhold til sin totale bilpark, er ikke det en selvfølge at de selger like bra som hybrid og bensin eller dieselbiler.
Tesla er en bil som lenge har tronet salgstoppene med sin gode rekkevidde og sitt unike design. Likevel har den billigere varianten Nissan Leaf også gjort det bra, og gitt flere muligheten til å gå over til elbil uten å måtte betale millionbeløp. På tross av suksessen til disse to bilene, finner vi i dag også et stort utvalg av andre modeller på bruktbilmarkedet. Her er det mulighet å finne en elbil for enhver smak.
Selv om rekkevidde og batteri er de klart viktigste kriteriene man har når man er på utkikk etter en elbil, så kan andre faktorer som bagasjerom og plass spille inn, og i enkelte tilfeller være avgjørende for om man går for en elbil eller annen type bil.
I dag er Norges mest populære bruktbil Volkswagen Golf. Lenge var det elbilversjonen; Volkswagen e-golf, som var den mest lettsolgte elbilen på markedet. Tallene har imidlertid endret seg, og nå er det Tesla modell Y, Volkswagen ID.4 og Volvo XC40 som får pallplasseringer som Norges mest populære elbiler, ifølge Opplysningskontoret for Veitrafikk (OFV) i april.
Så dersom du skal selge en av disse bilmodellene, kan du ha en fordel på bruktbilmarkedet nå.
Salg av elbil til utlandet
På tross av et stabilt bruktbilmarked i Norge, har det blitt enda mer populært i selge bruktbilen sin til utlandet, og eksport av brukt elbil eksploderte i 2022.
Det er i all hovedsak de samme reglene som gjelder dersom bilen skal eksporteres til utlandet. NAF har vel og merket listet opp noen ekstra ting du bør være spesielt oppmerksom på:
- Bilen skal omregistreres på ny eier. Unngå og selg bilen dersom kjøper hevder at omregistreringen ikke er mulig. Du kan få tilsendt dyre krav dersom du står som eier av en bil som eksporteres ut av landet.
- Husk å si opp alle bompengeavtaler og forsikringer.
- Ikke gi fra deg bilen før hele beløpet er på kontoen.
- Slett brukeren din fra bilens systemer for å unngå at personlig informasjon blir liggende i bilen.
- Bilen må være EU-godkjent.
Det er fortsatt bensin- og dieselbiler som er de mest populære bilene å eksportere. Men det er fullt mulig å gjøre et godt salg hvis du krysser landegrensene, også med elbilen.
Kom i gang med et enkelt bilsalg
Det har aldri vært enklere å selge bil. Lever bilen, så fikser vi resten.