Vilkår for bruk

Bruk av tjenesten

  1. Det er kun bilforhandlere med tilknytning til Autoreg som kan opprette brukerprofil (“Bruker”) og få tilgang til å by på og kjøpe annonserte biler på www.nettbil.no (“Nettsiden”).
  2. Nettbil AS (org.nr. 918 437 940) (“Nettbil”) er selger av bilene. Kontakt med tidligere, eller nåværende, eier uten Nettbil sin godkjenning eller uten at det fremgår direkte av disse vilkårene, anses som brudd på vilkår og kan medføre utestengelse fra plattformen. Årsaken til dette er at slik opptreden vil anses som illojal av Nettbil og som et forsøk på å kjøpe bilen utenom auksjon. Har man spørsmål om bil før auksjon skal derfor alle spørsmål rettes til Nettbil.
  3. Det er ikke tillatt med samarbeid som begrenser konkurransen, jfr. Konkurranseloven kap. 3 § 10.
  4. Bruker erklærer seg innforstått med at uvedkommende ikke skal gis urettmessig tilgang til Nettsiden.

Om bilenes tilstand

  1. Nettbil har ikke selv besiktet bilene. Samtlige biler fremstilles med tilstandsrapport fra en av Nettbil sine testpartnere. Utover bilens beskrivelse fremstår den i normal stand, kilometer og alder tatt i betraktning. Mindre riper, p-bulker, riper ved håndtak og låsen er normalt, steinsprut på bilens forparti avspeiler bilens kilometerstand. Frontruten kan ha flere mindre steinsprut som følge av normal bruk, men ikke slik at ruten må skiftes. Felger kan ha riper. Bilene selges “som den er” med de opplysningene som foreligger, jf. kjøpsloven § 19. Denne paragrafen angir når det vil foreligge mangler ved ting solgt «som den er»/»as is». Det gjøres herved oppmerksom på at det kreves noe mer for å konstatere en mangel ved ting kjøpt med et «som den er»-forbehold. Ved kjøp av bil gjennom Nettbil så er derfor Bruker sin reklamasjonsrett begrenset i medhold av kjøpslovens § 19. Der mangler ved bilen kommer som følge av mislighold opplysningsplikt fra den selger som Nettbil har kjøpt bilen av (tidligere salgsledd) eller der Bruker etter kjøpsloven § 84 kan gjøre mangelen gjeldende mot gjeldende mot tidligere salgsledd, må mangelkravet rettes som direktekrav mot tidligere salgsledd. Brukeren vil da ikke kunne rette mangelskravet mot Nettbil.
  2. Enhver reklamasjon som skal rettes mot Nettbil må fremsettes skriftlig til reklamasjon@nettbil.no. Reklamasjon skal senest være Nettbil i hende 10 dager etter at hentemelding er sendt (se §5 Henting). Reklamasjon fremsatt etter dette vil bli avvist. Dette gjelder også om bilen ikke er mottatt grunnet transport eller andre forhold utenfor Nettbil sin kontroll. Brukers reklamasjonsrett for en påstått mangel bortfaller i de tilfeller hvor mangelen er utbedret uten at Nettbil er gitt anledning til å besiktige bilen. Nettbil kan ved reklamasjoner/tvistesaker velge å annullere kjøp mot å betale tilbake kjøpesum, kostnader og eventuelle fraktkostnader. Nettbil sitt erstatningsansvar er begrenset oppad til kr. 10.000,- inkl. mva.

Om budrunden

  1. Bud er bindende og kan ikke nedsettes eller annulleres etter det er avgitt. Ethvert bud er bindende fra avgivelse inntil et av følgende forhold inntreffer:
    • Nytt og høyere bud er registrert på Nettsiden
    • Det er gitt skriftlig avslag på bud fra Nettbil
  2. Et bud er bindende når det er registrert på Nettsiden eller på annen måte mottatt av Nettbil. Dette gjelder uavhengig av hvorvidt det er andre enn den som er registrert som Bruker som faktisk har inngitt budet. Et registrert bud kan ikke slettes av budgiver.
  3. Nettbil står fritt til å akseptere eller forkaste alle bud. At en budgiver har høyeste bud gir ikke rett til å kjøpe bilen for denne summen.
  4. Hos Nettbil kan du legge inn et autobud. Autobud vil fungere som en budagent for deg. Autobudfunksjonaliteten lar deg registrere det høyeste budet du ønsker å gi for bilen. Dette betyr at autobud-agenten automatisk vil legge inn et nytt bud for deg. Dette budet øker prisen minst mulig. Hvis minste budøkning er 1000 kroner, legger den kun inn 1000 kroner av gangen. Autobud fungerer slik at dersom du har satt et autobud på 50 000, og du har inne et bud på 49 000 vil autobud-agenten ikke kunne legge inn 50 000 i bud, da dette budet må bli satt av noen andre. Dette er både for at du ikke skal by over deg selv, og for at du ikke skal gå over grensen du har satt.

Oppgjør

  1. Der Bruker etter endt budrunde har høyeste bud vil Bruker enten motta en budaksept eller et bud avslag fra Nettbil.
  2. En budaksept fra Nettbil er kun endelig og bindende på det tidspunktet der kjøpekontrakt er sendt til Bruker og Nettbil har innfridd og slettet eventuelle pengeheftelser på bilen. Bruker er inneforstått med at innfrielse og slettelse av eventuelle pengeheftelser på bilen kan ta noe tid. I tilfeller der det er inngått kjøpekontrakt mellom Nettbil og Bruker på det tidspunktet det blir klart at en bil ikke kan frigjøres for heftelser, vil kjøpekontrakten mellom Nettbil og Bruker bli annullert.
  3. Betalingsfrist er 24 timer etter at faktura er sendt. Faktura sendes på e-post. Ved forsinket betaling kan det påløpe lagerleie med 250,- pr dag i tillegg til forsinkelsesrenter. Betaling skal skje ved overføring gjennom bank. Kontanter, sjekker eller kortbetaling aksepteres ikke.
  4. Dersom betaling ikke er gjennomført i sin helhet innen betalingsfristen har selger rett til å heve kjøpekontrakten, samt krav på å få sitt tap erstattet inkludert salær (d.d. kr. 3500,-), negativ prisdifferanse og omkostninger ved dekningssalg av kjøretøyet. Et dekningssalg vil bli gjort på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen. Kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen legges til grunn når prisforskjellen skal regnes ut, sammen med de kostnader nevnt over, jfr. kjøpslovens § 67 og 68.

Henting av bil etter kjøp

  1. Salgsmelding godtas elektronisk før Nettbil sender hentemelding til Bruker.
  2. Henting av biler skjer først etter at bekreftelse er mottatt av Bruker fra Nettbil. Nettbil sin testpartner kan ikke levere ut biler uten godkjenning fra Nettbil.
  3. Ved henting av bil er kjøper ansvarlig for at kjennemerker og utstyr i henhold til annonsert vare følger med. Som hovedregel ettersendes ikke uavhentet kjennemerker eller utstyr per post. Ved ettersending per post bærer kjøper det fulle ansvaret for forsendelsen.
  4. Om ikke annet er avtalt skal biler hentes innen 2 arbeidsdager etter hentemelding er sendt fra Nettbil. Blir ikke bilen hentet innen fristen kan det påløpe lagerleie med kr 250,- pr dag. Nettbil kan også forbeholde seg retten til å tvangssende bilen til Bruker sin adresse.

Hentetjenester formidlet av Nettbil fra tredjepart

  1. Nettbil kan formidle hentetjenester fra tredjepart overfor Bruker på Nettsiden. Bestilling skjer gjennom Nettbil sin Nettside og betalingen går via Nettbil til tredjepart.
  2. Ved bruk av hentetjenester formidlet av Nettbil er det Brukeren på Nettsiden som vil være kunde overfor tredjepart. Vilkår fra tredjepart som benytter definisjonen “kunde” vil omhandle Bruker, ikke Nettbil. Videre vil tredjepart bære ansvar som leverandør overfor Bruker. Nettbil bærer ikke ansvar for tjenesten.
  3. Ved bruk av hentetjeneste formidlet av Nettbil vil overnevnte §5. Henting av bil etter kjøp gjelde.
  4. Ved kansellering av frakt skal dette rettes skriftlig til forhandler@nettbil.no innen 12 timer etter at frakt er bestilt gjennom Nettbil sin portal.

Om vilkårene

  1. Vilkårene kan endres uten foregående varsel.
  2. Sist oppdatert 03.06.2021