
Hvordan selge bil som ikke er EU-godkjent?
Har du en bil som ikke er EU-godkjent eller som krever omfattende reparasjoner? Null stress, vi selger den for deg!
Dersom bilen er kjørbar, kan du bestille prøveskilter og kjøre den til nærmeste NAF eller Viking Kontroll for en tilstandsrapport. Og dersom du bor i sentrale strøk, kan Gire hente bilen og frakte den dit for deg. På testsenteret får de sjekket hva som faktisk er galt med bilen og laget en grundig rapport, slik at kjøperen er fullt informert om bilens tilstand og hva som trenger å utbedres. Dagen etter testen legges bilen ut i en budrunde, hvor over 2000 bilforhandlere kan gi bud. Basert på rapporten kan de gjøre en vurdering på om de ønsker å kjøpe bilen.
Er ikke bilen kjørbar, kan vi dessverre ikke selge den for deg. Da anbefaler vi å legge den ut som delebil på eksempelvis Finn.no.
Billigere å selge enn å reparere
Har du en bil som ikke er EU-godkjent, vil det i de fleste tilfeller være billigere for et verksted enn for deg som privatperson å reparere den. Forhandlere har tilgang til bildeler og verkstedtjenester til en brøkdel av prisen du ville betalt som privatperson. Det vil altså ikke lønne seg å reparere bilen før du selger den. Selv om du bruker 20 000 kroner på reparasjoner, kan bilen fortsatt ha en salgsverdi som gjør at du ikke får igjen investeringen. Du kan risikere å bruke store summer på utbedringer og få igjen en brøkdel av pengene du bruker. Det kan i flere tilfeller være mer økonomisk fornuftig å selge bilen med feil til en forhandler, spesielt hvis reparasjonskostnadene er omfattende og kostbare.
Det kan være store kostnader knyttet til å ha en bil som ikke er EU-godkjent. Det kan også være store kostnader for å reparere den slik at den blir godkjent. Vi ser som regel at dette ikke er verdt investeringen i tid og penger, da bilforhandlere kan gjøre det såpass mye billigere enn “mannen i gata”. Det vil altså være en stor fordel å selge til en forhandler som vet hvordan de skal reparere bilen på en mest mulig kostnadseffektiv måte.
Lurer du på hva en EU-kontroll koster i 2025? Les mer her.
Et stort nettverk av forhandlere med ulike behov og ulik kompetanse
Selger du bilen med Nettbil matcher vi deg med kjøpere fra hele landet, som ser etter ulike biler. Noen mindre verksteder leter etter spesifikke biler de har deler i fra eller kjøper biler de skal reparere som et hobbyprosjekt, før de selger den videre.
Kom i gang med et enkelt bilsalg
Det har aldri vært enklere å selge bil.
Ulik interesse utenfor Norge
Noen bilforhandlere spesialiserer seg på eksport av biler som ikke er EU-godkjente. De reparerer bilene og selger dem til markeder der eldre biler fortsatt er attraktive. For eksempel har en ti år gammel elbil et begrenset marked i Norge, men kan være svært ettertraktet i andre land.
Hvor dårlig stand kan bilen være i?
Har du en bil som er verdt mindre enn 30,000 kroner (basert på lignende biler på Finn.no) vil vi i utgangspunktet ikke anbefale deg å bruke Nettbil. Det kommer av at vi tar et gebyr for å selge bilen din og bilforhandlerne som skal kjøpe bilen, er nødt til å ha gevinst på videresalgsprisen. Dette resulterer ofte i en uheldig kombinasjon som gjør at du vil få svært lave bud, hvor det ikke er hensiktsmessig å selge med oss. Alt over 30,000 kroner selger vi gledelig for deg. Vi selger bilen din, uansett hvor gammel den er - også om den ikke er EU-godkjent.
Å selge en bil som ikke er EU-godkjent med Nettbil
For at vi i Nettbil skal kunne selge bilen for deg, stiller vi er krav om at den skal være kjørbar. Den må altså:
- Være i stand til å kjøre på veien.
- Kunne leveres for en tilstandsrapport hos NAF eller Viking Kontroll.
Gitt at bilen er kjørbar, anbefaler vi ikke å påkoste bilen utbedringer før den selges med Nettbil, da du ikke vil få igjen verdien du legger inn. Har du en bil med feil og mangler, men som likevel er kjørbar, vil Nettbil være en god løsning for deg.
Kan man selge en bil som ikke er EU-godkjent privat?
I følge Statens Vegvesen kan du fint selge en bil som ikke er EU-godkjent privat. Da vil likevel bilens nye eier måtte få godkjent bilen på EU-kontroll hvis den skal omregistreres og brukes.
Avregistrert bil
Når en bil ikke er EU-godkjent, blir den avregistrert. En avregistrert bil har en litt annerledes salgsprosess enn en registrert bil. Vi har derfor laget en oversikt over hva både kjøper og selger bør være oppmerksom på, slik at bilsalget går lettest mulig for seg. Les mer her.
Selge bilen “som den er”
Det er viktig å merke seg at biler som selger “som de er”, fortsatt gir kjøperen en viss reklamasjonsrett etter kjøpsloven. Dersom du ikke har opplyst om alle feil og mangler som du burde ha gjort, kan kjøperen kreve å heve kjøpet eller få et prisavslag.
Hva skjer etter at bilen er solgt?
Etter at budrunden er avsluttet, fikser vi alt det praktiske for deg. Dersom du godtar det høyeste budet, tar vi oss av kontrakter, salgsmelding og eierskifte, slik at du slipper bryet. Pengene kommer på konto 1-2 virkedager etter at budet er godtatt og reklamasjonsansvaret tilfaller oss. Det betyr at du ikke trenger å bekymre deg for eventuelle feil og mangler etter salget, noe som er et stort pluss dersom bilen ikke er EU-godkjent.
Har du en bil som ikke er EU-godkjent?
Da må du enten bestille prøveskilter eller henting av bilen din, via for eksempel Gire. I utvalgte områder kan vi hente bilen din helt kostnadsfritt.
Å selge en bil som ikke er EU-godkjent kan være tungvint på egen hånd, men med Nettbil blir prosessen både enklere og tryggere. Du slipper å bekymre deg for frakt, reklamasjonsansvar eller tidkrevende forhandlinger - vi tar oss av alt. Kom i gang med bilsalget nå! Det koster å vente.